FANDOM

Уряд пояснює заплановане ним різке підвищення комунальних тарифів зростанням ціни на газ, хоча обіцянка забезпечити “стерпний” рівень саме цих цін, як всі ми добре пам’ятаємо, була однією з головних політичних тез, що привели до влади нинішнього Президента В.Януковича.

“У нас немає іншого виходу. Зміна цін на тепло і гарячу воду - це регуляторний акт, який повинен пройти обговорення протягом двох місяців, починаючи з 1 серпня... Підвищення вартості тепла і гарячої води буде від 20 до 30% залежно від регіону, ці цифри ще розраховують фахівці”, - заявляє, наприклад, міністр житлово-комунального господарства Юрій Хіврич.

Водночас Хіврич стверджує, що запровадити єдині для всієї країни тарифи на комунальні послуги неможливо, оскільки в кожному місті структура витрат є різною.

“У собівартості тепла, наприклад, відсоток ціни газу різний: від 50% до 60% і вище. В Україні працює близько 35 ТЕЦ (теплоелектроцентраль, дає як тепло, так і електроенергію, на відміну від котелень, які дають тільки тепло). Вартість гігакалорії тепла у ТЕЦ - 160-200 грн., а в невеликій котельні 240-270 грн. (це при “старій ціні” газу в 872 грн. за 1000 кубів), звідси і різниця,” - каже міністр. Якщо в місті, наводить він приклад, три котельні, і кожна працює на третину потужності (тому що споживачів стало менше - закрилися підприємства, частина шкіл, лікарень та дитсадків перейшла на індивідуальне опалення), то очевидно, що втрьох вони спалять більше газу, ніж одна котельня, завантажена на 100%.

“Це одна з причин наших збитків. Тому ми із трьох котелень дві закриваємо, на одній робимо капремонт з повною заміною обладнання на менш енергоємне. По Україні закрили вже 600 котелень”, - констатує високопосадовець.

Відповідаючи на запитання, якими будуть тарифи у Києві, міністр пояснив, що якщо по Україні вони складають в середньому 80-85% від собівартості, то в Києві - 60%.

“Тепер скрізь виставлять рахунок на 100% собівартості, але невідомо, як зміниться ціна в Києві - можливо, знову будуть частково дотувати з міськбюджету”, - додає Хіврич.

Висловлювання міністра Хіврича явно суперечать публічним заявам його шефа, віце-прем’єра С.Тігіпка.

Тігіпко, як відомо, не приховує, що згідно зобов’язань, прийнятих Урядом в якості умови отримання ним 15-мільярдної кредитної лінії Міжнародного валютного фонду, ціна газу для населення і підприємств теплокомуненерго у квітні 2011 року має зрости ще на 50 %.

Отже: за Ю.Хівричем ми “виходимо” на 100% покриття собівартості комунальних послуг по всій Україні “уже”, а за словами С.Тігіпка для цього потрібне ще щонайменше одне підвищення, причому навіть більше, ніж нинішнє.

Тим часом, навіть для мерів українських міст порядок та механізм перегляду комунальних цін залишається неясним.

“Перше, що я зробив, почувши інформацію про підвищення тарифів, – спробував зателефонувати до міністра Хіврича, – каже мер Львова Андрій Садовий. – Зараз невідомий формат підвищення тарифів. Президент України заявив, що тарифи у всіх містах мають бути однаковими. Але якщо, наприклад, у Києві чи Запоріжжі воду беруть з річок, то ми закачуємо її до Львова більше, ніж за 120 кілометрів. Тому незрозуміло, за якою формулою встановлять нові тарифи на воду і чи будуть державні субвенції”.

Андрій Садовий також має питання до Юрія Хіврича, хто саме має займатися підвищенням тарифів на ЖКГ. Якщо міста, то має відбутись процес їхнього погодження із Міністерством економіки та Антимонопольним комітетом. “Сьогодні виникло багато питань, на які міські голови не мають відповідей, – продовжує пан Садовий. – Уже з 1 серпня підвищать ціни на газ. Для більшості міст ця проблема стане актуальною у жовтні, коли стартує опалювальний сезон. Але Львів є винятком. Навіть влітку у помешкання львів’ян подають гарячу воду. Якщо коригувати тарифи на тепло, для цього потрібно мінімум два місяці. Сьогодні наші комунальні теплопостачальні підприємства матимуть чималі збитки. Хто це компенсує? Це питання до міністра ЖКГ”.